aku n dia....

Daisypath - Personal pictureDaisypath

ijab & kabul kami....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

L.A.Y.A.N <<<@

Tuesday, April 26, 2011

26.04.2011-alhamdulillah

alhamdulillah...
syukur ats rezeki dr NYA...
:) ...rezeki kawen kot :D
alhamdulillah...thanks alot ALLAH~~~

Friday, April 15, 2011

15.04.2011

tentang BICARA aka KATA2

hmmmm...
perbezaan antara perempuan ngan perempuan lain adalah bicara...@kata2...

huuhuhuhuuhu...
ladies...perempuan...wanita...

tentang BICARA seorg perempuan...
betapa pentingnye BICARA seorg perempuan...
susunan BICARA supaya ia tidak menambahkan kekalutan lelaki...
supaya tidak menserabutkan fikiran lelaki...
supaya boleh mendamaikan hati mereka...

p/s:hoohohoohoho...
perlu take note hal ini :P
sebelum mengelurkan kata2,perlu tapis n tapis dula yea :D


nasihat dr mereka yg tua dr i :)

Thursday, April 14, 2011

14.04.2011

salam....

fuhhh..arini da ari khamis...kejap je masa berlalu..huhuhu
hmmm..weekend lepas dh g survey n beli bunga pahar..
alhamdulillah..rezeki..kebetulan ade promotion kt U5,semua house...
alhamdulillah...rezeki namanye...

kawan2,sape2 nk cr bunga pahar or bunga telur sila la ke sane yea :)
promotion smp habis stok..akekkeke...
sharing is caring >_<
hehhehehe...

hmmm..this week nk settlekan paperbag n bunga telur plak...
hohoohohoho...
duit mengalir bagaikan ayer tu...
aiyak...namapon mau kawen :P
aku pasrah ajo..hohohohoho...

semonga dipermudahkan segala urusan kami...
berkatilah apa yg kami lakukan ini...aminnn

Tuesday, April 12, 2011

Manisnya pernikahan...Kerana Iman


-copy n paste-




Perasaan itu ada di hati.

Dulu ia terpendam, kerana sibuk studi.

Atau, “Malaslah nak fikir..belum ready…”

“Belum sampai masanya lagi…”

“Macam mana nak mulakan, tak reti…”

“Saya memang sedang mencari lah ni…”

Perlahan-lahan, perasaan itu meresap ke hati.

"Subhanallah, perasaan apakah ini..?”

Itulah perasaan yang suci, ingin saling menyayangi. Ingin saling melengkapi. Ingin dicintai. Ingin dirindui.

Perasaan untuk bertemu pasangan. Di atas landasan pernikahan.

Tatkala ia hadir dalam perasaan dan fikiran, layanilah ia dengan iman.

“Ya ALLAH Ya Rahman..Bimbinglah diriku menjadi jodoh yang baik.. Temukan diriku dengan dia yang beriman.. Permudahkanlah jalanku menuju pernikahan..”

Memilih melalui taaruf yang telus. Membincangkan dengan ibu bapa, teman-teman yang berilmu lagi amanah. Hati lapang mendengar pandangan, terbuka menerima pesanan dari yang berpengalaman dan akhirnya keputusan itu, kepada ALLAH diserahkan.

“Ya ALLAH…"

“Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar…”

Inilah antara untaian doa istikharah yang diajar Rasul SAW saat kita telah memilih dan mengenali latarbelakang calon jua bermusyawarah dengan insan-insan berilmu dan amanah.

Kita membuat keputusan memilih si dia, dan kita kemudiannya bukan meminta pada ALLAH agar dia menjadi jodoh kita, tapi kita meminta keputusan ALLAH atas usaha-usaha kita, dan pastinya atas ilmu dan kebijaksanaan ALLAH. Malah, itulah misteri yang sejak dulu ALLAH telah tetapkan.

Akhirnya kita bernikah.

Alhamdulillah.. Subhanallah.. Allahu Akbar.. Nikmat bernikah sebenarnya terlalu indah dari yang kalian bayangkan..

Nikmat itu bukan hanya pada hubungan jasmani, bukan hanya kerana bersatunya emosi suami isteri tapi lebih besar dari itu.

Nikmat bernikah itu ada pada hati-hati yang berusaha dihidupkan dengan iman.

Sangat indah bila hati mampu merasai kurnia ALLAH yang Maha Penyayang… DIA yang menitiskan sakinah.. ketenangan dan kenyamanan berada dalam kasih sayang berpasangan. Cinta yang mengalir sebening air yang menyejukkan hati-hati…





“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, kelak Allah yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang” (Surah Maryam:96)

Indahnya menikah bila hati mampu merasa kesyukuran atas rahmat ALLAH yang melingkari segenap kehidupan. ALLAH berkehendak menitipkan cinta dan rindu sesama suami dan isteri, hingga kalian menikmati kebahagiaan.

“Ya ALLAH.. kasih sayangMu terlalu hebat.. terlalu agung..ALLAH Yang Maha Mulia, Maha Pemurah, segala puji bagiMu Ya ALLAH..yang membenihkan kecintaan dan kerinduan di hati-hati kami suami isteri…”

Dia – pasangan kita - insan yang berbeza. Datang dari keluarga dan latarbelakang berbeza.

Namun dengan iman, kalian melayani pasangan dengan baik, penuh kasih sayang dan kelembutan. Kalian meminta-minta pada ALLAH.., “Ya ALLAH Yang Maha Memberi Petunjuk..Tunjukilah kami dengan akhlak yang baik, jauhkan lah kami dari akhlak yang buruk."

Karakter pasangan yang menguji perasaan, dihadapi dengan iman. Kalian bermujahadah untuk menolak kesalahan pasangan dengan cara yang lebih baik. Hingga kasih sayang semakin merimbun di dalam rumahtangga itu.

"Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia" (41 : 34 )

Dengan iman, kalian saling berkhidmat pada pasangan hanya kerana mengharap keredhaan Tuhan. Hati-hati berusaha diikhlaskan.

Seorang isteri..senyuman, perkataan, perbuatan, teguran, masakan, kebersihan, kelembutan, belaian, penjagaan zuriat dan rumahtangga seluruhnya.. mengharap pertolongan ALLAH Yang Maha Membantu..

“Ya ALLAH, segala-gala ini kami lakukan keranaMu..”

Seorang suami..harta benda, kediaman, kenderaan, kewangan, perhatian, kasih sayang, nafkah zahir batin pasangan, kebahagiaan rumahtangga yang dipimpin dan diusahakan.. semuaNYa kerana keyakinan dan ketaqwaan pada Tuhan..

Bila suami dan isteri berusaha membugarkan iman, bila pernikahan digerakkan di landasan iman..itulah syurga dunia..

Namun di sana, ada suami dan isteri yang benar –benar teruji dengan keburukan pasangan. Tatkala dirinya berusaha memberi yang terbaik, pasangan sebaliknya memandang remeh amanah pernikahan.





Tingkah pasangan yang menyesakkan perasaan, bulan dan tahun berganti tiada perubahan, jauh dari keharmonian yang diimpikan. Wahai tuhan, apakah Engkau sedang memberi hukuman…?

Maha Suci ALLAH dari menzalimi hamba-hambaNYA. Namun, ALLAH dengan kasih sayang yang agung mengizinkan ujian getir menimpa rumahtangga kalian, kerana DIA mencintaimu.

Dalam lafaz-lafaz doa kita yang dulu, bukankah kita memohon pernikahan untuk menambah iman..?

Nah, ALLAH memberi ujian kesenangan dan kesulitan dalam pernikahan, agar pernikahan benar-benar menjadi wasilah untuk kita makin dekat, semakin dekat ke pangkuanNYA. Makin mendalamkan iman dan cinta kita padaNYA.

Tika kesabaran teruji dengan kerenah pasangan, berimankah kita dengan janji ALLAH akan ada kesenangan selepas kesusahan?

Tika kekusutan rumahtangga membelenggu jiwa, berimankah kita dengan ayatNYA bahawa jalan keluar senantiasa ada buat hamba yang bertaqwa…?

Tika kita memaafkan dan bersabar dengan segala keburukan pasangan, berimankah kita bahawa kemanisan iman itu terhasil bila kita tulus mencintai kerana ALLAH...?

Ya, perkahwinan bukan mudah, terlalu banyak ranjau ujian, namun dengan iman.. tidak akan mudah hilang pedoman. Dengan iman, merasa DIA memberi bimbingan dan pertolongan. Melaluinya dengan kesabaran, kesyukuran.. akhlak Rasulullah berusaha diterjemahkan, tuntutan Al Quran berusaha direalitikan dalam rumahtangga..

Rasulullaah Saw bersabda, “Alangkah menakjubkan keadaan seorang Mu’min. Setiap persoalan yang dihadapinya selalu menjadi kebaikan. Dan sikap itu tidak bisa dimiliki oleh siapa pun kecuali orang Mu’min. Apabila kegembiraan menghampirinya, dia bersyukur; dan itu menjadi kebaikan baginya. Dan apabila kesusahan menimpanya, dia bersabar, dan itu menjadi kebaikannya baginya.” [HR. Muslim]

Bahagialah kalian yang memilih iman sebelum, semasa dan sehingga pernikahan itu berlangsung di dunia, moga nikmatnya berterusan di syurga..InsyaALLAH..

Teruskan bermujahadah, untuk merasa nikmat pernikahan yang amat manis lagi indah, jua menikmati musim-musim ujian cabaran agar pernikahan terus menjadi wasilah taqarrub ilallah.







Wednesday, April 6, 2011

kisah balik kg ^^

02.04.2011
ptg;gerak ke putra n ku dijemput ^^ ngeee.. i like...
smp putra buat pape yg ptt..n then kami lepaking at the mall...nkg sogo xsempat cz da ptg n jame..hohoho..nnti terkejar2 plak nk naik bus...mkan2 n survey2 pape yg ptt...n beli something 4 my mom....adiah besday my daddy da beli siap2 sblum ni :)
mlm;naik bus...n bus begitu pantas..huuu..menakutkan tol la...sani2...laju gile...9.30pm kl,
4.30aam smp besut...laju tu...biase2 kol 5 or 5.30am br smp...alhamdulillah smp nga selamat wth my beloved fiance ^^...n waiting 4 yun...

03.04.2011
pg;tdo2 n siap2 nk g jejalan n survey2...ohooo...aku jadi setan suh yun xg keje :P
akekkeke..ampunnn...
lepaking at butik pengantin jerteh...alhamdulillah...tauke yg baik ati n memberi layanan yg puas ati tuk kami.. :) n give more discount...alhamdulillah..my mom pun tgk cam ok je..aku pun ok jer...senang...xmo cerewet2 sgt...baju2 pun cantik2 belaka..hikhikhik...alhamdulillah...lega n senang ati....

tghari;kami singgah terus kt kg..utk bw org nogori yg dinanti2 oleh my atok..akekkeke...
lepaking n mkn2 jap..n bla..

ptg: lepaking with my mom n my fiance sambil2 tinjau2 umah yg sedang dibina..wahahhaha...ade cite lucu dr my mom psl my daddy..akekke...gelak la kami...alhamdulillah..bahagia rsnya ati ini...thanks ALLAH...

mlm: dinner yg dinanti2kan...satey lanang....satey yg best kt besut...
hangkut semua kanak2 rebina a.k.a kupu2ku semua...hangkut yun sekali wakil my bro :P
tu la...sape suh xbalik..kan da jeles..akekke..mkn satey smp 3kali tambah..ohoooo...mkn n mkn n mkn..nyum2...smp nk termuntah :p

04.04.2011
pg:lepaking at jerteh n cari tiket...
lunch at kfc..ajar yun ponteng keje jap :P setan kali ke2 wakakakka...

ptg:terbongkang kt umah..n my beloved fiance g mancing..isk2...
daa ptg xblik2 mamat ni sorg...da la nk g cr kepok 4 my in laws ^^
rupe2nya syok mancing katenye..ade la 4,5 ekor ikan ee..gelak la my mom n my daddy..
hahhaha..siap goreng terus tu....

mlm;blik kl :(
huhuhu..cam xpuas bercuti...but very2 enjoy wpun penat cz masa pendek...alhamdulillah...
my daddy siap kirim something 4 his besan..
"nk kirim ko bakal besan ni..."hahahhaha...aku n maa bantai gelak sakan la...
my daddy seorg yg serius..n bile dia wt lawak camtu,rase cam appy n bahagia sgt2...hihihihi..alhamdulillah...thanks alot ALLAH...

alhamdulillah..syukur pdMU...
thanks alot Ya Rahman,Ya Rahim...

Friday, April 1, 2011

01.04.2011



salam....

alhamdulillah....syukur pdMU kerna membantu n memudahkan urusan kami...
syukur xterhingga...

pesan sahabatku "bykkan bersabar dlm membina masjid ni...bukan senang utk mendesignkannya utk kelihatan cantik luar n dalam...memilih bata2 utk pastikan ia kuat n kukuh strukturnya..."
walaupun sahabatku itu berseloroh tapi maksud yg tersiratnya penting...insyALLAH...

thanks alot buat my sis in law (angah) cz sudi mendengar luahan hati ini n give me kata2 nasihat n memudahkan perbincangan kedua2 pihak..alhamdulillah...syukur pdMU Ya Rahman Ya Rahim...
sesungguhnya ENGKAU lebih mengetahui segalanya...
thanks alot jg buat my beloved fiance cz sanggup memudahkan urusan familyku...thanks alot2 my dear...maaf sesgt andai hari istimewa kite nnti ur sister2 xdpt dtg semua...huhuhu...
sy telah cuba buat yg terbaik n sehabis baik....huhuhu..ya ALLAH..permudahkan segala urusan kami n keluarga kami...aminnn....


**sHaRinG iS CaRiNG **


♥Family Holidays♥

Daisypath Vacation tickers